GDDKiA projektuje zachodnią część Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej

Orzech

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) projektuje zachodnią część Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Sprawdzamy na jakim etapie są prace.

W lipcu 2022 r. GDDKiA podpisała dwie umowy na opracowanie dokumentacji zawierającej wariantowe poprowadzenie tych fragmentów zachodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Prace te obejmują opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla odcinka OAW od drogi ekspresowej S7 na północ od Warszawy, przez połączenie z planowaną drogą ekspresową S10 w rejonie Nacpolska i dalej do autostrady A2 i drogi ekspresowej S8, a następnie do drogi ekspresowej S7 na południe od Warszawy.

Kluczowe połączenia z korzyścią dla ruchu tranzytowego i regionalnego

To priorytetowy element docelowego kształtu sieci dróg szybkiego ruchu w obszarze aglomeracji Warszawskiej. Jest to obszar dynamicznie się rozwijający, z pozytywną prognozą demograficzną.

Stworzenie alternatywy dla najbardziej obciążonych ruchem odcinków dróg w kraju (blisko 200 tys. pojazdów na dobę) w ciągu S8, wydzielenie ruchu tranzytowego od ruchu międzydzielnicowego obsługiwanego przez ekspresową obwodnicę – przełoży się na uzyskanie korzyści związanych nie tylko z oszczędnościami czasu ale również poprawą bezpieczeństwa czy redukcją emisji do środowiska.

Prace nad najkrótszym połączeniem Szczecina z Warszawą, przez powiązanie z autostradą A1 oraz skomunikowanie strategicznego obszaru Płocka, wymagają odpowiedniego połączenia drogowego. To właśnie zachodnia cześć OAW, powiązana z rozbudową autostrady A2 Łódź – Warszawa i działaniami w ramach innych gałęzi transportu umożliwi sprawną obsługę komunikacyjną nie tylko obszaru aglomeracji ale również ruchu tranzytowego.

Silny głos społeczny, mocno zurbanizowany teren. GDDKiA słucha i wspólnie szuka rozwiązań

W związku z bardzo dużym zainteresowaniem społecznym dot. szczegółów projektu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej GDDKiA otrzymała ponad 5 tysięcy wniosków i opinii, a także pism ze strony jednostek samorządu terytorialnego. Jedną z propozycji jest poprowadzenie OAW po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 50. Wariant ten umożliwiłby wykorzystanie istniejącego pasa drogowego DK50. Zmiana szeregu uwarunkowań w tym formalnych dla dróg publicznych daje szersze spektrum możliwości trasowania dróg. Dlatego GDDKiA zdecydowała się przeanalizować również i ten wariant, nie zamykając się na racjonalne rozwiązania.

Aktualnie, dla dotychczasowych wariantów, biura projektowe są w toku pozyskiwania informacji środowiskowych w ramach inwentaryzacji przyrodniczej. Opracowywane są też prognozy ruchu. Po ich zatwierdzeniu, kolejnym krokiem będzie weryfikacja założeń wstępnych przekroju poprzecznego obwodnicy, która da odpowiedź jaki przekrój będzie zastosowany. Tożsamy zakres prac będzie wykonany dla wariantu w śladzie DK50.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje, że prace nad tym wariantem potrwają do końca 2024 roku, co umożliwi jego włączenie do analizy wielokryterialnej poszukiwanego możliwego przebiegu dla tej obwodnicy.

Możliwe warianty przebiegu OAW i decyzja środowiskowa (DŚU)

W trakcie prac projektowych prowadzone są analizy techniczne dotyczące możliwych do zastosowania rozwiązań oraz spotkania informacyjne, których celem będzie zbadanie potrzeb. Pod uwagę brane są wszelkie przesłanki, które umożliwiają realizację inwestycji drogowej w danym wariancie, jak i te, które utrudniają jej wykonanie. Opracowywana dokumentacja do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) zawiera kilka możliwych rozwiązań, które stanowią kompromis pomiędzy oczekiwaniami a obiektywnymi ograniczeniami w zakresie realizacji, takimi jak wymogi techniczne, prawne, środowiskowe, ekonomiczne itd.

Ostateczna decyzja wskazująca najbardziej racjonalny i możliwy do wykonania przebieg tej inwestycji nastąpi w chwili wydania decyzji środowiskowej. Na ten moment GDDKiA pracuje, aby etap planistyczny był dobrze przygotowany i przepracowany.

Wschodnia część dużej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej – wyzwanie na kolejne lata

Dla fragmentów OAW, od drogi ekspresowej S7 na południe od Warszawy, z przejściem przez Wisłę w rejonie Góry Kalwarii i dalej do drogi ekspresowej S17, autostrady A2 i drogi ekspresowej S8 na wschód od Warszawy, a następnie do drogi ekspresowej S7 na północ od Warszawy, nie rozpoczęliśmy jeszcze prac przygotowawczych. Dopiero po zapewnieniu środków finansowych na prace przygotowawcze GDDKiA będzie mogła rozpocząć kolejne działania, tj. ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawców STEŚ. Program inwestycyjny jest gotowy czeka na zielone światło. W tym przypadku obligatoryjnie w ramach prac projektowych analizą objęty zostanie wariant w śladzie istniejącej DK50. Do tego czasu nie są prowadzone żadne prace projektowe dla tej części OAW.

Duża obwodnica Aglomeracyjna ma sens

Jedną z kluczowych inwestycji przewidzianych do realizacji w ramach programu budowy dróg krajowych i autostrad jest Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW) położona w ciągu dróg A50 i S50. Pierwsze pomysły na „dużą” obwodnicę Warszawy pojawiły się już w 2011 r. w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, a zatem już 12 lat temu. W 2019 r. w przyjętej przez Radę Ministrów (i obecnie obowiązującej) Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku, już sformalizowana została propozycja „Dużej Obwodnicy Warszawy”. Również w 2019 r. zakończyły się prace studialne nad dla OAW oraz drogi ekspresowej S10 łączącej autostradę A1 z OAW. To był początkowy etap złożonego cyklu przygotowania inwestycji.

Źródło: GDDKiA