Kończy się drążenie tunelu metra na Bemowie Fot. Cezary Warś / UM Warszawa

Kończy się drążenie tunelu metra na Bemowie

FILM
REKLAMA

Niewiele ponad 500 metrów podwójnego tunelu metra – pomiędzy powstającą stacją Lazurowa, a istniejącą Bemowo – pozostało do wydrążenia tarczom TBM Anna i Krystyna. Postęp prac na zachodnim odcinku linii M2 na Bemowie był tematem dzisiejszej konferencji prasowej z udziałem prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego.

Tarcza TBM Anna rozpoczęła drążenie na ostatnim odcinku – pomiędzy stacją Lazurowa (w budowie) i Bemowo (działająca, obecnie krańcowa stacja na linii M2). Od poniedziałku, 17 marca, przebiła się przez korpus stacji, wykonała pierwsze metry tunelu i w kolejnych dniach będzie „wiercić” pod pętlą tramwajową Osiedle Górczewska. Kiedy w kwietniu, prawdopodobnie przed świętami wielkanocnym, dotrze do stacji Bemowo, w podobną podróż wyruszy tarcza Krystyna.

– Jesteśmy na terenie przyszłej stacji Lazurowa i jeżeli chodzi o budowę tuneli metra, to już dosłownie ostatnia prosta – do wydrążenia został zaledwie półkilometrowy odcinek. Po zakończeniu prac – mam nadzieję, że już w 2026 roku czyli tak jak obiecywaliśmy – mieszkańcy Bemowa, Chrzanowa, Karolina i okolic ulicy Lazurowej będą mieli trzy nowe stacje metra. I znacznie szybciej, bo w niecałe 20 minut, będą mogli dostać się do centrum Warszawy – mówił podczas dzisiejszej konferencji prasowej prezydent Rafał Trzaskowski.

Jeśli żadna z tarcz nie napotka na swojej trasie na jakieś niespodziewane przeszkody, to w maju oba tunele będą gotowe, czyli powstanie połączenie z działającym odcinkiem M2, a Anna i Krystyna zakończą swoją misję.

– Już dziś z drugiej linii metra korzystają setki tysięcy pasażerów. Wczoraj, czyli we wtorek 18 marca, było to dokładnie 280 tys. osób. Kiedy wybudowane zostaną trzy nowe stacje na M2, liczba pasażerów jeszcze wzrośnie, a mieszkańcy Bemowa otrzymają bardzo wygodny, bezpieczny i szybki środek transportu – powiedział Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.

Projekty z unijnym wsparciem

– Kończymy budowę linii M2, ale na tym nie koniec inwestycji w Warszawski Transport Publiczny. Projektujemy trzecią linię metra, ale rozpoczęły się również prace koncepcyjne na linią M4. Wszystko po to oczywiście, żeby zrealizować wielkie marzenie wszystkich warszawianek i warszawiaków, żeby w 2050 roku mieć pięć linii metra i pełen system komunikacji miejskiej. System, który będzie szybki, efektywny; który będzie oszczędzał energię i będzie również przyjazny dla środowiska – dodał prezydent stolicy.

Warto pamiętać, że bez zewnętrznego finansowania żadne miasto nie jest w stanie udźwignąć tego typu inwestycji. A my w Warszawie udowadniamy, że jesteśmy sprawczy. Umiemy wydawać pieniądze unijne budując naprawdę wielkie projekty za miliardy złotych. Przypomnę, że te miliardy udało się pozyskać również dzięki mojej interwencji w Unii Europejskiej. Są potrzebne do tego, żeby skończyć drugą linię metra, ale też, żeby skończyć inwestycję tramwajową na Wilanowie. Dlatego wielkie podziękowania należą się Komisji Europejskiej za to, że wspiera warszawskie projekty finansowo, no i oczywiście to jest też dowód naszej wiarygodności – dodał Rafał Trzaskowski.

Fot Rafał Motyl / UM Warszawa
Fot Rafał Motyl / UM Warszawa

Prace nie tylko w tunelach

Prace na bemowskim odcinku linii M2 prowadzone są również na przyszłych stacjach pasażerskich. Murowane są pomieszczenia użytkowe w częściach technicznych na stacji Chrzanów. Tam można zobaczyć też schody, którymi pasażerowie będą szli na antresolę przystanku, czyli poziom -1.

Na finiszu są natomiast prace przy budowie Stacji Techniczno-Postojowej Mory. Stoją już wszystkie budynki, między innymi ten z pomieszczeniami biurowymi, do którego wprowadzą się pracownicy Metra Warszawskiego z różnych działów. Widać kształty przyszłych pomieszczeń – kładziona jest posadzka, malowane są ściany.

REKLAMA

Gotowe są natomiast hale i budynki, w których serwisowane będą pociągi. Przygotowane zostały dla nich już tory i kanały, do których będą schodzić pracownicy, by przeprowadzać przegląd składów. Zakończyły się też prace przy stanowiskach, gdzie pociągi będą myte i odkurzane.

Stopniowo układana jest „siatka” torów z rozjazdami, po których składy będą wjeżdżać i wyjeżdżać z nowej stacji techniczno-postojowej. Wyraźnie wyróżnia się też konstrukcja tunelu, prowadzącego bezpośrednio pod ziemię do linii M2. Nad całością zabudowań góruje budynek nastawni, skąd dyspozytorzy sterować będą ruchem pociągów i pojazdów pomocniczych na terenie STP.

– Ta nowa stacja techniczno-postojowa – choć wprost wiąże się z budową drugiej linii metra – jest także elementem tworzonej sieci metra, czyli dołączeń kolejnych, projektowanych linii do systemu transportowego miasta. Możliwości technologiczne, jakie zostaną stworzone na STP Mory, pozwolą na rezygnację z STP dla projektowanej w tej chwili trzeciej linii metra, co ma znaczenie, jeżeli chodzi o kwoty, jakie będzie trzeba przeznaczyć na budowę trzeciej linii metra – wyjaśniał Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.

Fot. Cezary Warś / UM Warszawa
Fot. Cezary Warś / UM Warszawa
Fot. Cezary Warś / UM Warszawa
Fot. Cezary Warś / UM Warszawa

Bemowski odcinek linii M2

Na Bemowie powstaje ostatni fragment drugiej linii metra w Warszawie. Do użytku zostaną oddane trzy stacje: C3 „Lazurowa” w rejonie skrzyżowania ulic Górczewskiej i Lazurowej, C2 „Chrzanów” przy skrzyżowaniu ulic Rayskiego i Szeligowskiej i C1 „Karolin” wraz z torami odstawczymi w okolicach skrzyżowania ulic Połczyńskiej i Sochaczewskiej. Za stacją C1 powstaną podziemne tory dojazdowe do budowanej STP. Powstała infrastruktura zapewni możliwość kompleksowej obsługi taboru przeznaczonego do przewozu pasażerów na drugiej linii metra. Ponadto, w ramach przedsięwzięcia, wybudowane będą dwie wentylatornie.

Trzeci etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 i stanowi operację o znaczeniu strategicznym. Dla projektu o wartości 3 000 830 693,00 PLN przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 125 000 000,00 PLN.

Metro Warszawskie
Metro Warszawskie
Metro Warszawskie
Metro Warszawskie
Metro Warszawskie
Metro Warszawskie
Metro Warszawskie
Metro Warszawskie

Źródło: UM Warszawa

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA