Kolejny odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, pomiędzy Łanami a Długołęką, jest już gotowy do otwarcia. Zostanie oficjalnie udostępniony kierowcom we wtorek, 20 grudnia. Koszt całej inwestycji to 164,7 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach "Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020". Inwestorem jest Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (DSDiK).
Kontrakt pn. Budowa drogi wojewódzkiej od drogi wojewódzkiej nr 455 do drogi krajowej nr 98 w formule "Zaprojektuj i Wybuduj", obejmował zaprojektowanie i wybudowanie odcinka drogi o długości około 9,85 km (od km 8+070 do km 17+920), zlokalizowanego w powiecie wrocławskim, na terenie miasta Wrocław (obręb Wojnów) oraz gmin Czernica i Długołęka.
Generalnym wykonawcą przedsięwzięcia było konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A. (lider) oraz Mirbud S.A. (partner). W ramach podpisanej umowy konsorcjum zapewni dziesięcioletnią gwarancję na prace budowlane.
Nowy odcinek, czyli trasa od drogi wojewódzkiej nr 455 do drogi krajowej nr 98, zapewni wygodne połączenie Wschodniej Obwodnicy Wrocławia z Autostradową Obwodnicą Wrocławia oraz z drogą ekspresową S8.
Droga będzie się składać m.in. z jednej jezdni dwupasowej (2 × 3,50 m), ciągu pieszo-rowerowego, dróg dojazdowych i serwisowych, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i urządzeń ochrony środowiska, wiaduktów nad terenami PKP, mostów nad ciekami i rzekami: Kanałem Granicznym, Widawą i Toporem oraz licznych przepustów.
Odcinek rozpocznie się za skrzyżowaniem z ulicą Strachocińską we Wrocławiu, na którym jest już wybudowane rondo. Trasa poprzez dwujezdniowy wiadukt drogowy będzie przekraczać linię kolejową nr 292 Jelcz Miłoszyce – Wrocław Osobowice oraz planowaną Trasę Swojczycką.
Nad terenami Natury 2000 i rzeką Widawą planowane jest poprowadzenie mostu o długości około 180 metrów. Koniec nowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia zostanie włączony do drogi krajowej nr 98 w miejscu skrzyżowania z łącznikiem "Długołęka" Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.
Budowa nowego odcinka drogi po jej zakończeniu realizacji będzie odciążeniem miasta Wrocławia od ruchu generowanego przez gminy powiatu wrocławskiego, a także ruchu zewnętrznego, którego punktem docelowym są owe gminy. Inwestycja wzbogaci układ komunikacyjny powiatu oraz województw na wschód od Wrocławia.
Ponadto skróci się czas i poprawi jakość dojazdu z drogi wojewódzkiej nr 455, gminy Czernica, rejonu Wojnowa, gminy Długołęka w kierunku północnym, z możliwością kontynuacji podróży krajową drogą nr 98.
Nowo powstała droga wojewódzka stanowić będzie łącznik pomiędzy drogą wojewódzką nr 455 a drogą krajową nr 98, a także powiązanie komunikacyjne z istniejącym układem, tj.:
- z planowaną drogą gminną gminy Czernica,
- z drogą powiatową DP1922D odcinek Kiełczówek-Dobrzykowice,
- z drogą powiatową DP1920D odcinek Kiełczów-Śliwice,
- z drogą powiatową DP1918D Kiełczów-Piecowice,
- z drogą gminną – ul. Bławatna w Mirkowie.
W zakres inwestycji wchodzi:
- droga główna w układzie przejściowym,
- skrzyżowania z drogami przyległymi i liniami kolejowymi,
- drogi dojazdowe i serwisowe (obsługujące tereny przyległe do drogi wojewódzkiej),
- most przez rzekę Widawę,
- obiekty inżynierskie w ciągu drogi wojewódzkiej i w ciągu dróg krzyżujących się z drogą wojewódzką,
- systemu odwodnienia terenu,
- urządzenia ochrony środowiska,
- nasadzenia zieleni drogowej,
- oświetlenie drogowe,
- sygnalizacja świetlna,
- oznakowanie drogi wojewódzkiej, urządzenia BRD.