Podwrocławska fabryka LG Energy Solution dostarczy moduły akumulatorów litowo-jonowych NCM do autobusów SolarisMateriały prasowe

Podwrocławska fabryka LG Energy Solution dostarczy moduły akumulatorów litowo-jonowych NCM do autobusów Solaris

REKLAMA

LG Energy Solution, wiodący światowy producent zaawansowanych akumulatorów litowo-jonowych, oraz Impact Clean Power Technology (ICPT), wiodący światowy dostawca systemów akumulatorowych o dużej wytrzymałości do transportu publicznego, ogłosiły podpisanie umowy na dostawę modułów akumulatorów litowo-jonowych NCM.

W ciągu najbliższych trzech lat firma LG Energy Solution dostarczy około 200 000 modułów akumulatorowych wyprodukowanych w Polsce, w fabryce w Biskupicach Podgórnych (gmina Kobierzyce, powiat wrocławski) pod Wrocławiem do GigafactoryX firmy ICPT w Pruszkowie pod Warszawą, gdzie zostaną one zmontowane w pakiety akumulatorów i systemy. Dostarczone akumulatory będą w stanie wesprzeć produkcję prawie 3000 dużych komercyjnych pojazdów elektrycznych.

Ponieważ cały proces, od produkcji akumulatorów po produkcję autobusów elektrycznych, odbywa się w Polsce, transakcja ta ma na celu utworzenie kompleksowego łańcucha dostaw dla europejskiego systemu elektrycznego transportu publicznego. Partnerstwo oznacza także wspólne wysiłki obu firm na rzecz przyspieszenia elektryfikacji Europy.

Umowa stanowi także kamień milowy dla obu firm w umacnianiu wiodącej pozycji technologicznej w bardzo wymagającym sektorze pojazdów użytkowych. Akumulatory do pojazdów użytkowych, takich jak autobusy elektryczne, muszą wytrzymywać znacznie większy przepływ energii, aż do około 11 razy większy niż w samochodach osobowych, dlatego LG Energy Solution zastosuje w swoich akumulatorach chemię NCM, aby zwiększyć ich trwałość i zasięg.

– Nasza współpraca z ICPT, cieszącym się dużym zaufaniem dostawcą systemów akumulatorów dla transportu publicznego, stwarza dla nas ekscytującą okazję do wprowadzenia naszej wyjątkowej technologii akumulatorów na szybko rozwijający się europejski rynek pojazdów użytkowych – powiedział Seungtaek Hong, dyrektor działu marketingu Advanced Automotive Battery OTS w LG Energy Solution.

– Wykorzystując naszą fabrykę we Wrocławiu, która jest największą fabryką akumulatorów w Europie, angażujemy się w utworzenie solidnego łańcucha dostaw w Europie i przyspieszenie jego przejścia na zrównoważoną mobilność – dodał.

LG Energy Solution Wrocław to największy w Europie producent akumulatorów litowo-jonowych dla motoryzacji. Kompleks fabryczny zlokalizowany w Biskupicach Podgórnych (gmina Kobierzyce) posiada obecnie moc 70 GWh i zajmuje powierzchnię około 100 hektarów. Wszystkie elementy akumulatora produkowane są aż do momentu, w którym są gotowe do montażu w samochodzie. LG Energy Solution Wrocław czyni z Polski europejskiego lidera w branży.

fot. Orzech
fot. Orzech
fot. Orzech
fot. Orzech

Powierzchnia produkcyjna GigafactoryX w Pruszkowie pod Warszawą wyniesie docelowo 16 300 mkw. i obejmować będzie zakład testowania baterii oraz zaawansowane centrum badawczo-rozwojowe. Po zakończeniu inwestycji w Polsce, fabryka będzie produkować baterie dla różnych typów pojazdów elektrycznych, w tym dla sektora transportu publicznego, takich jak e-autobusy i sektor kolejowy.

REKLAMA

Projekt zakładu, zgodny z aspektami ESG, ma na celu stworzenie jednej z największych tego typu fabryk w Europie. Po jego realizacji, zdolności produkcyjne firmy wzrosną do 1,2 GWh w 2024 roku, a w 2027 roku przekroczą 4 GWh rocznie. W pełni zautomatyzowana i nowoczesna linia produkcyjna umożliwi produkcję nowej baterii dla pojazdów elektrycznych co 11 minut.

Zakład będzie również wytwarzał systemy bateryjne dla profesjonalnej energetyki, w tym do dużych magazynów energii elektrycznej. Systemy zasilania będą oparte na ogniwach litowo-jonowych w technologiach: LTO (tytanowych), bateriach LFP (żelazowo-fosforowych) i bateriach NMC (niklowo-manganowych).

– GigafactoryX pozwoli Polsce stać się wiodącym dostawcą baterii dla branży e-mobility w Europie, opartym na polskich rozwiązaniach – podkreśla Bartek Kras, założyciel, a obecnie wiceprezes Impact Clean Power Technology (ICPT).

Medusa Group
Medusa Group

– Nasza współpraca z LG Energy Solution wzmocni naszą wiodącą ofertę akumulatorów na rynku autobusów. Razem możemy zapewnić naszym klientom wyjątkowe, zaawansowane rozwiązania dostosowane do wymagających warunków tego rynku – powiedział Bartek Kras.

– Biorąc pod uwagę duży światowy popyt, jest to znacząca wartość dodana dla tego sektora. W ten sposób możemy zaoferować zarówno naszym obecnym, jak i nowym klientom najwyższą jakość i gwarancję bezpieczeństwa dostaw – dodał.

Firma Impact Clean Power Technology (ICPT) jest kontrolowana od listopada 2023 r. przez giełdową spółkę Grenevia (wcześniej Famur). ICPT poinformowała właśnie, że przedłuża współpracę z Solaris Bus & Coach na lata 2024-2027, i będzie mu dostarczać innowacyjne baterie nowej generacji HE 100. ICPT zapewnia, że systemy bateryjne, które są oparte o europejski łańcuch dostaw będą posiadały znacznie większą gęstość energii oraz moc przy znacząco mniejszej wadze i objętości.

– Jesteśmy dumni, że nasze innowacyjne rozwiązania spotkały się z uznaniem tak wymagającego odbiorcy jakim jest Solaris, który swoje autobusy sprzedaje na całym świecie. Nowe systemy bateryjne będziemy produkowali już w naszej nowej GigafactoryX, w której dzięki nowoczesnej linii produkcyjnej z taśmy będzie zjeżdżało sześć baterii na godzinę – podkreśla Bartek Kras, wiceprezes Impact Clean Power Technology.

Impact Clean Power Technology dostarcza baterie nie tylko do produkowanych przez Solarisa autobusów elektrycznych ale również wodorowych oraz trolejbusów. Solaris Bus & Coach ma w ofercie cztery autobusy elektryczne Urbino: 9 LE electric, 12 electric, 15 LE electric i 18 electric oraz pracuje nad wersją Solaris Urbino 24 electric (mają trafić m.in. do Pragi i Bratysławy) i 18-metrowcem z dwoma osiami napędowymi. Po premierze Solaris Urbino 18 Hydrogen we wrześniu ub.r. producent ma w portfolio najpopularniejsze autobusy komunikacji miejskiej – o długościach 12 (MAXI) i 18 metrów – napędzane wodorem.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA