Jest duża szansa, że w Polsce, na Dolnym Śląsku powstanie kolejna wielka, zagraniczna inwestycja z branży elektromobilności. Niemiecki gigant motoryzacyjny – Grupa Volkswagen planuje budowę nowej, wielkiej fabryki baterii do aut elektrycznych. Jak dowiedziała się "Rzeczpospolita", w walce o ten projekt pozostała już tylko Polska i Słowacja.
Gazeta dotarła do kilku anonimowych, niezależnych, dobrze poinformowanych źródeł, które potwierdziły, że w Polsce wybrano wstępnie dwie lokalizacje, w których mogłaby zostać wybudowana najnowsza fabryka Volkswagena. Obie znajdują się na Dolnym Śląsku. Są to okolice Głogowa (na terenie nowej, wielkiej strefy inwestycyjnej, która właśnie dedykowana będzie tego typu, wielkim inwestorom) oraz Jawora.
Pierwsza z nich znajduje się w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, druga na terenie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Obie potencjalne lokalizacje znajdują się w pobliżu autostrady A4 i drogi ekspresowej S3, z dogodnym połączeniem kolejowym. W Jaworze zainwestował już inny niemiecki gigant z branży motoryzacyjnej, Mercedes-Benz. Wybudował dwie wielkie fabryki: silników oraz baterii do aut elektrycznych. W grudniu 2022 roku oficjalnie ogłosił informację o budowie w tym dolnośląskim mieście nowej, trzeciej fabryki, w której produkowane będą elektryczne auta dostawcze.
Przypomnijmy, już wiosną 2021 roku Volkswagen zapowiedział ekspansję w Europie. Planował budowę czterech fabryk baterii. Kolejno podejmowano decyzje dotyczące ich lokalizacji – wybór Grupy VW padł na Hiszpanię, Szwecję oraz Niemcy.
Teraz niemiecki koncern zamierza zrealizować ostatnią z planowanych fabryk. Rozpoczęcie inwestycji przewidywane jest na 2025 rok, start produkcji natomiast na 2027 r. Szacunkowa wartość inwestycji to ok. 2 mld euro. Dzięki niej powinno powstać kilka tysięcy bezpośrednich i pośrednich (w tzw. "otoczeniu biznesowym") miejsc pracy. Walka toczy się więc o bardzo dużą i przy okazji prestiżową inwestycję.
Dla Volkswagena bardzo ważne jest odpowiednio duże i nowoczesne zaplecze dla nowej, planowanej fabryki, w postaci dostawców komponentów. Liczą się także ceny, a w przypadku np. energii w Polsce są one obecnie bardzo wysokie. I tego właśnie, według dobrze poinformowanego źródła "Rzeczpospolitej", miały dotyczyć ostatnie rozmowy pomiędzy negocjatorami z Grupy VW i stroną polską.
Według informacji, do których dotarła "Rzeczpospolita", ostatnie rozmowy dotyczące potencjalnej lokalizacji skupiają się na zapewnieniu odpowiedniej ilości energii dla tak wielkiej i nowoczesnej fabryki. Tak, jak jest to we wszystkich fabrykach Volkswagena w Polsce musi ona pochodzić z OZE. Przy wyborze Polski i lokalizacji na Dolnym Śląsku, nie powinno być z tym problemów, czego przykładem są inwestycje innego niemieckiego giganta motoryzacyjnego, Mercedes-Benz w Jaworze.
– Gwarancja dostaw zielonej energii była warunkiem przy ulokowaniu naszej drugiej inwestycji w Polsce. I tak dla fabryki silników w Jaworze, jak i w przypadku zakładu produkującego samochody dostawcze w tej samej lokalizacji nie mamy żadnych problemów z pozyskaniem energii z OZE. To zresztą był warunek przy ostatnim projekcie. Fabryka w Jaworze co kwartał otrzymuje certyfikaty potwierdzające, że energia pochodzi ze źródeł odnawialnych – poinformowała "Rzeczpospolitą" Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych w Mercedes-Benz Manufacturing Poland.
Mercedes-Benz całkowicie zrezygnował z energii pozyskiwanej z paliw kopalnych na rzecz długofalowego poboru energii elektrycznej i cieplnej ze źródeł odnawialnych – wiatru i biomasy. Zielona energia elektryczna dostarczana jest przez spółkę EWG Taczalin Sp. z o.o. bezpośrednio z oddalonego od Jawora o 12 km parku elektrowni wiatrowych Taczalin.
Działająca od 2013 r. farma składa się z 22 turbin wiatrowych firmy Senvion, o mocy znamionowej 2,05 MW każda oraz wysokości piasty 100 m. Łącznie park elektrowni wiatrowych osiąga moc znamionową 45,1 MW. Przy rocznej produkcji energii elektrycznej na poziomie około 109 GWh, park Taczalin jest w stanie pokryć szacowane roczne całkowite zapotrzebowanie jaworskiej fabryki. Park elektrowni wiatrowych zlokalizowany jest blisko autostrady A4, co wpływa na szybkość serwisu turbin wiatrowych i ciągłość produkcji energii elektrycznej dla fabryki.
Zielona energia cieplna dla jaworskiej fabryki produkowana jest z biomasy (pellet), czyli zrębków drewna pochodzących w większości z plantacji tzw. wierzby energetycznej. Zajmuje się tym firma Getec Heat & Power, posiadająca doświadczenie w tworzeniu tego typu instalacji.
Grupa VW posiada już jedną, dużą fabrykę automotive na Dolnym Śląsku
Volkswagen posiada już jeden zakład na terenie Dolnego Śląska, w Polkowicach, na terenie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Produkuje w nim silniki do samochodów. Fabryka Volkswagen Motor Polska w Polkowicach istnieje od 1999 roku. Zatrudnia aktualnie ponad 1300 stałych pracowników, będąc jednym z największych pracodawców w regionie. Jest obecnie największym producentem silników spalinowych w Polsce. Firma zainwestowała dotychczas w Polkowicach około 700 mln euro.
W Polkowicach i w Głogowie na Dolnym Śląsku, działają także dwie fabryki spółki Brose Sitech. Od 1 stycznia 2022 r. Brose Sitech działa jako niezależny dostawca systemów siedzeń na rynku światowym. Partnerzy Brose i Volkswagen posiadają po 50 procent udziałów w spółce Joint Venture. Siedzibą wspólnego przedsiębiorstwa są Polkowice w Polsce. W ośmiu lokalizacjach w Polsce, Niemczech, Chinach i Czechach jest zatrudnionych około 5000 pracowników. Brose Sitech zakłada, że do 2030 r. podwoi swoje obroty do poziomu 2,8 mld euro. Przewiduje się, że zatrudnienie wzrośnie do około 7000 pracowników.
W samą tylko fabrykę w Głogowie (czyli jedną z dwóch potencjalnych lokalizacji nowej fabryki baterii do aut elektrycznych Grupy VW), w ostatnich trzech latach Brose Sitech zainwestował w rozbudowę 41 mln euro, czyli ponad 190 mln złotych, a w planach ma dodatkowe inwestycje na kwotę około 30 mln złotych. Powstały też kolejne nowe miejsca pracy.