Dość niespodziewanie pojawiła się szansa, że w Polsce produkowany będzie kultowy model Volkswagena. Niemiecki gigant motoryzacyjny boryka się z największym kryzysem od wielu lat, różnymi problemami, miedzy innymi ze sprzedażą w pełni elektrycznego VW ID.Buzz. Zadanie, jakie postawiono przed tym autem było niezwykłe. Miał tak jak jego prekursor, poprzednik: VW Bulli stać się legendą.
Ze względu na niski popyt klientów na ten model, być może Volkswagen zdecyduje się na przeniesienie jego produkcji z niemieckiej fabryki w Hanowerze do Polski, a konkretnie do polskiej fabryki VW w Poznaniu.
Trudna sytuacja w jakiej znalazł się ten światowy gigant motoryzacyjny spowodował, że po raz pierwszy od lat rozważa znaczące redukcje zatrudnienia oraz zamknięcie trzech zakładów w Niemczech.
Największy niemiecki producent samochodów zmaga się nie tylko ze spadającą sprzedażą, zwłaszcza w segmencie aut elektrycznych, ale także ze skutkami rosnących w ostatnich latach kosztów produkcji. Ponadto istnieje zwiększone otoczenie konkurencyjne, co jest również związane z erą elektromobilności.
Być może zyska na tym Polska. Zarząd Volkswagena rozważa rożne możliwości rozwiązania obecnej ciężkiej sytuacji, w jakim znalazła się ta firma. Wśród nich jest też pomysł na przeniesienie produkcji elektrycznego VW ID Buzz do Polski, do jednej z najlepszych i najbardziej doinwestowanych fabryk tego koncernu, zlokalizowanej w Poznaniu.
Według niemieckiego portalu Hannoversche Allgemeine, VW może przenieść produkcję tego modelu do Polski w całości lub w 50 procentach.
"Zarząd Volkswagena potwierdził te rozważania na niepublicznym spotkaniu roboczym w Hanowerze" – informuje niemiecki portal.
Z kolei az-online.de informuje, że "Volkswagen niedawno zainwestował znaczne środki w lokalizację w Hanowerze, zmodernizowano fabrykę, aby móc równolegle produkować T7 Multivan i ID.Buzz. Nowsze warianty, takie jak wersja długa i wariant GTX z napędem na wszystkie koła, powinny zwiększyć produkcję. Jednak utrzymująca się niska sprzedaż nie pozwala na realizację tej strategii i sprawia, że produkcja staje się nieopłacalna.".
VW ID.Buzz sprzedaje się gorzej niż oczekiwano
Volkswagen pierwotnie planował sprzedawać około 130 000 pojazdów tego modelu rocznie. Do realizacji tego ambitnego planu jednak dużo brakuje. W pierwszej połowie 2024 roku na całym świecie dostarczono zaledwie niecałe 15 000 sztuk VW ID.Buzz. Ma to swoje konsekwencje. Koncern ograniczył produkcję i często odwoływano kosztowną nocną zmianę w niemieckiej fabryce w Hanowerze.
Do tego dochodzą wysokie ceny produkcji VW ID.Buzz
Lepszej sprzedaży tego modelu nie sprzyja też jego cena. Nawet podstawowy model z baterią o pojemności 59 kilowatogodzin kosztuje w Niemczech około 50 000 euro. Każdy, kto zdecyduje się na wyższe wyposażenie, będzie zmuszony zapłacić zapłaci taki nowy samochód 60 000 euro lub więcej. Polityka cenowa prowadzona przez Volkswagen utrudnia pozyskanie nabywców i wywiera presję na wyniki sprzedaży.
Będą przenosiny do Polski, do Poznania?
Wysokie koszty produkcji, w tym koszty wynagrodzeń w Niemczech wywierają presję na VW i innych producentów samochodów w tym kraju. Za granicą, w Polsce, Czechach czy na Słowacji warunki dla ogólnie całej branży motoryzacyjnej są ogólnie tańsze. Nawet przy bardzo wysokich cenach prądu w naszym kraju.
Rzecznik Volkswagena poinformował Deutsche Presse-Agentur, że obecnie analizowane są różne scenariusze. Jednak nic nie zostało jeszcze ostatecznie postanowione.
Dzięki ewentualnemu przeniesieniu produkcji ID.Buzz do Poznania Volkswagen skorzystałby na niższych kosztach pracy i produkcji. Czy Volkswagen zdecyduje się na ten krok? Przekonamy się w ciągu najbliższych miesięcy, a może nawet tygodni.