Ważny krok ws. Kolei Dużych Prędkości do Poznania. CPK składa wniosekCPK

Ważny krok ws. Kolei Dużych Prędkości do Poznania. CPK składa wniosek

Orzech
Orzech
REKLAMA

Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Pleszew – Poznań. Jest to 65-kilometrowy fragment linii kolejowej numer 85 i inwestycji Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań. Stanowi ważny element „Y”, czyli linii Kolei Dużych Prędkości, które połączą kluczowe miasta w regionie oraz będą istotnym punktem transeuropejskiej sieci TEN-T.

Raport o oddziaływaniu na środowisko zawiera analizy akustyczne opracowane dla prędkości eksploatacyjnej 350 km/h. Będzie to pierwszy wniosek spółki CPK ws. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach złożony dla linii kolejowej o takiej prędkości.

Wniosek o decyzję środowiskową trafił do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu. Został złożony w ramach Umowy Wykonawczej na prace projektowe zawartej 28 lutego 2024 r. przez CPK z konsorcjum w składzie: BBF oraz IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo.

Co ważne, w najbliższych tygodniach planowane jest złożenie do RDOŚ analogicznego wniosku dla odcinka z Sieradza, przez Kalisz do Pleszewa.

– To kolejne przykłady, że inwestycja CPK jest realizowana. Nie tylko urealniliśmy jej harmonogramy, ale skutecznie i długoterminowo zaplanowaliśmy rozwój sieci kolejowej w całym kraju. Dostrzegając potrzeby wielu regionów, przeciwdziałamy wykluczeniu komunikacyjnemu Polaków – powiedział Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Tak zwany „Y”, czyli 480-kilometrowa linia Warszawa – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań jest elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli unijnego wykazu priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych. W 2021 r. z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) spółka CPK uzyskała na prace przy tej linii – w tym właśnie na odcinku do Poznania – ponad 108 mln zł.

REKLAMA

Latem tego roku na realizację prac projektowych trasy Sieradz – Poznań w ramach projektu pn. “Uzupełnienie brakującego połączenia na CNC North Sea-Baltic: Opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny – Pleszew – Poznań” Komisja Europejska przekazała kolejne 162 mln zł.

– Uruchomienie tego odcinka linii KDP w 2035 roku pozwoli na pokonanie pociągiem trasy ze stolicy Wielkopolski do Warszawy w mniej niż 100 minut, czyli znacznie szybciej niż obecnie. Będzie to możliwe dzięki znaczącemu podniesieniu prędkości eksploatacyjnej – dodał dr. Filip Czernicki, prezes spółki CPK.

Większość odcinka Kolei Dużych Prędkości między Poznaniem i Sieradzem znajduje się na terenie województwa wielkopolskiego (oprócz okolic Sieradza, Błaszek i Wróblewa, które leżą w woj. łódzkim). Budowa linii jest ważnym krokiem w walce z wykluczeniem komunikacyjnym, zapewni mieszkańcom lepszy dostęp do miejsc pracy i usług, a także poprawi atrakcyjność gospodarczą całego regionu.

W spółce CPK trwają jednocześnie prace mające na celu ewaluację dotąd analizowanych, jak i nowo proponowanych korytarzy linii kolejowych (innych niż „Y”) w zakresie m.in. spodziewanej liczby pasażerów, ruchu pociągów i parametrów technicznych. Będzie to podstawą do podejmowania kolejnych decyzji dotyczących kierunków i priorytetów inwestycyjnych w zakresie rozwoju krajowej infrastruktury kolejowej.

CPK
CPK

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA