Kompleksowy plan rozwoju kolei. Skorzystają miasta w całej PolsceCPK

Kompleksowy plan rozwoju kolei. Skorzystają miasta w całej Polsce

Orzech
Orzech
REKLAMA

W przestrzeni publicznej rozpowszechniane są nieprawdziwe informacje o rzekomym „radykalnym ograniczeniu planów inwestycji kolejowych” realizowanych przez CPK. W rzeczywistości nie tak dawno w każdym z 16 województw Centralny Port Komunikacyjny zorganizował warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej. Ich celem jest opracowanie docelowej sieci kolejowej dla całego kraju. Projekt oparty jest na twardych analizach, liczbach i realnych potokach pasażerskich, a nie myśleniu życzeniowym polityków.

Najwięcej nieprawdziwych doniesień z ostatnich dni dotyczyło Śląska. Twierdzenia o tym, że średnie miejscowości położone w tym regionie zostały wykluczone z planów inwestycyjnych CPK są nieprawdziwe. Odcinek Katowice – Ostrawa jest realizowany i zagwarantuje nowoczesne połączenia m.in. dla Rybnika, Żor, Wodzisławia Śląskiego czy Jastrzębia-Zdroju. W tym ostatnim oraz w Żorach powstaną również nowoczesne centra przesiadkowe, a w mniejszych miejscowościach, takich jak Świerklany, Godów czy Mszana, wybudowane zostaną przystanki kolejowe. Planowana linia jest też istotnym elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) i ma kluczowe znaczenie dla rozwoju węzła kolejowego w Katowicach. Zapewni więc szybkie połączenia międzynarodowe, np. z Pragą, Wiedniem, Bratysławą czy Budapesztem.

Największa zmiana w porównaniu z tym, jak inwestycja była prowadzona we wcześniejszych latach, dotyczy porzucenia planistycznego chaosu, gdzie działania CPK były prowadzone chociażby w oderwaniu od prac PKP Polskich Linii Kolejowych. Dziś oba podmioty współpracują i uzupełniają się zapewniając kompleksowość realizowanych projektów. Widać to także na Śląsku. W efekcie PKP PLK odpowiedzialna tam będzie za północną cześć połączenia Katowice – granica państwa, a CPK zbuduje zupełnie nową infrastrukturę w nowym śladzie, czyli południowy odcinek tej linii. Przyjęty wariant oznacza możliwie najmniejszą ingerencję w tereny zabudowane.

Bazując na wynikach prognoz ruchu oraz analizach regionalnych uwarunkowań przestrzennych wdrażana jest koncepcja, która pozwoli znacząco skrócić czasy przejazdu pomiędzy miastami regionu m.in. Katowicami, Rybnikiem, Żorami, Wodzisławiem Śląskim i Jastrzębiem Zdrojem.

CPK
CPK

Zintegrowana Sieć Kolejowa

Niestety, opinia publiczna jest także wprowadzana w błąd doniesieniami o rzekomym porzuceniu planów rozwoju kolei w innych częściach Polski, np. na Podkarpacie, Lubelszczyznę czy Pomorze. W rzeczywistości od stycznia do marca w każdym z województw w kraju na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury spółka CPK wraz z PKP PLK oraz Instytutem Rozwoju Miast i Regionów przeprowadziły warsztaty w ramach projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK). Ich celem było nakreślenie we współpracy z gospodarzami regionów kierunków rozwoju kolejowych połączeń od 2035 r. Powołana została także Rada Naukowa ZSK. Do tego grona powołano 19 autorytetów, którzy reprezentują dorobek najlepszych polskich uczelni, instytutów i ośrodków związanych z transportem.

Cały proces doprowadzi do określenia kluczowych w skali kraju korytarzy kolejowych (wraz z korytarzami alternatywnymi). Wypracowany zostanie również niezbędny zakres prac w zakresie budowy nowych linii i modernizacji istniejących. Zakończenie analizy wielokryterialnej planowane jest w I kwartale 2026 r.

REKLAMA
CPK
CPK

Zyskają nie tylko duże miasta

Urealnienie działań dla inwestycji kolejowych CPK – po zmianie Zarządu spółki na początku 2024 roku – zostało oparte o obecne i prognozowane potoki pasażerskie. Trwa realizacja celu „Polska 100 minut” i budowanie nowej infrastruktury kolejowej zapewniające lepszą integrację miast w Polsce.

Program CPK zakłada, że do 2032 roku gotowy będzie odcinek Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Łodzi, a do 2035 roku do Poznania i Wrocławia. Jednocześnie nie zakłada on wykluczenia transportowego innych miast. Wręcz przeciwnie, mniejsze miejscowości, takie jak Kalisz, Sieradz, Płock czy Włocławek i Grudziądz położone na trasie KDP będą jednymi z największych beneficjentów tego programu. Staną się one beneficjentami nowej infrastruktury, tzn. otrzymają z nią połączenie za sprawą łącznic do istniejących linii kolejowych. Dzięki nim część szybkich pociągów dalekobieżnych i pociągi RegioExpress, kursujące po linii KDP, będą mogły obsłużyć istniejące stacje.

Samo projektowanie całej linii „Y” jest już na zaawansowanym etapie. To łącznie 480 km, po których pociągi mają jeździć z prędkością do 320 km/h. Trwają jednak także prace nad innymi, ważnymi odcinkami kolejowymi.

W sierpniu ub.r. pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek zatwierdził np. wybór wariantu inwestorskiego dla linii kolejowych nr 5 i 50 na odcinku węzeł CPK – Płock – Włocławek, a we wrześniu dla odcinka Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko. Trwają zatem analizy, które zaowocują powstaniem docelowego planu rozwoju sieci kolejowej w Polsce, opartego na rzeczywistych potrzebach mieszkańców i gwarantującego najlepsze efekty gospodarcze.

CPK
CPK

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA