Lotnisko Katowice-Pyrzowice planuje do 2028 roku zbudować nowy terminal pasażerski o powierzchni 49 000 mkw., zwiększając łączną powierzchnię do 81 tysięcy metrów kwadratowych oraz przepustowość do 8 milionów pasażerów.
Spółka Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL), zarządzająca lotniskiem, przedstawiła program inwestycyjny na lata 2024-28 o wartości 1,542 miliarda złotych. W bieżącym roku planuje się zysk w wysokości około 40,5 miliona złotych, przy inwestycjach wynoszących 124,5 miliona złotych, głównie w bazę paliwowo-towarową.
Program inwestycyjny obejmuje rozbudowę stref pasażerskich, obsługi technicznej samolotów oraz cargo. Największym projektem jest budowa nowego terminala pasażerskiego.
Przygotowania do rozbudowy opierają się na prognozach przewozów do 2040 roku, sugerujących wzrost liczby podróżnych do 7,5 miliona w 2028 roku i przekroczenie granicy 10 milionów w 2033 roku. Aktualna przepustowość lotniska to około 6 milionów pasażerów, co wymaga znaczącej rozbudowy infrastruktury.
Pierwszy etap budowy nowego terminala pasażerskiego o powierzchni 49 tysięcy metrów kwadratowych planowany jest do 2028 roku na wschód od obecnych terminali pasażerskich.
Katowice Airport zapowiada znaczną rozbudowę swojej infrastruktury, w tym budowę dwukondygnacyjnego głównego terminala pasażerskiego oraz dalsze inwestycje. Po zakończeniu pierwszej fazy w 2028 roku, powierzchnia lotniska wzrośnie do 83 tys. mkw., co pozwoli na obsługę około 8 mln pasażerów rocznie.
Planowana jest także kolejna rozbudowa w 2032 roku, zwiększając przestrzeń do 96 tys. m kw. i zdolność do obsługi 10 mln pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy do 15 mln.
Wraz z rozbudową terminala, infrastruktura parkingowa również zostanie zwiększona o około 8 tys. nowych miejsc, w tym wielopoziomowy parking. Ponadto, planowane są nowe hangary i terminal towarowy, zwiększając łączną przepustowość ładunków na około 75 tys. ton rocznie.
Inwestycje te wymagają przeniesienia istniejących usług, takich jak Lotniskowa Służba Ratowniczo-Gaśnicza oraz działów transportu i eksploatacji lotniska.
Szacowany koszt całego programu inwestycyjnego na lata 2024-2028 to około 1,5 mld zł, z głównym kosztem związanych z budową terminala wynoszącym około 950 mln zł.
Finansowanie planowane jest ze środków własnych, kredytów, podniesienia kapitału oraz dotacji z Unii Europejskiej.