[śląskie] Wkrótce DTŚ poprowadzi do Gliwic

RynekInfrastruktury

Na początku wakacji powinien zostać otwarty wjazd na Drogową Trasę Średnicową na granicy Gliwic i Zabrza. Z kolei jesienią planowane jest oddanie do użytku pierwszego z dwóch odcinków trasy, jakie powstają w Gliwicach.

 

Dzięki Drogowej Trasie Średnicowej gliwiczanie będą mogli łatwiej podróżować pomiędzy śląskimi miastami. Teraz, by wjechać na DTŚ trzeba dotrzeć do Zabrza i przejechać część śródmieścia. Wkrótce sytuacja ulegnie zmianie.

 

– Na ostatnich odcinkach trasy w Zabrzu wykonano już 90 procent prac budowlanych. Tę część średnicówki o łącznej długości około 3 km planujemy udostępnić kierowcom na przełomie czerwca i lipca – zapowiada Danuta Żak, rzeczniczka prasowa DTŚ SA, spółki, która realizuje inwestycję na zlecenie samorządu województwa. Ostatni węzeł Drogowej Trasy Średnicowej w Zabrzu znajduje się przy granicy z Gliwicami. Będzie on połączony rondem, na które można dotrzeć, jadąc przez Sośnicę ulicę Sikorskiego.

 

Prace z dużym rozmachem prowadzone są też na dwóch odcinkach DTŚ na terenie Gliwic. Pierwszy, oznaczony jako G1, ma 2,8 km długości i biegnie od granicy z Zabrzem do ulicy Kujawskiej. Może on zostać zakończony w sierpniu, a otwarty jesienią bieżącego roku, gdy zostaną przeprowadzone niezbędne odbiory i przeglądy.

 

Gdy uda się udostępnić fragment G1, kierowcy przejeżdżający przez Gliwice będą mieli do dyspozycji kolejne dwa węzły, jeden na autostradzie A1, a drugi przy ulicy Kujawskiej. Budowany w Gliwicach węzeł z autostradą jest największy na całej DTŚ. Po stronie zachodniej trasa główna i łącznice prowadzone są na nasypach, a po stronie wschodniej na obiektach inżynieryjnych. Nad autostradą i rzeką Kłodnicą DTŚ biegnie mostem o długości 450 m. W związku z powstawaniem tego węzła do czerwca na A1 mogą występować jeszcze utrudnienia drogowe.

 

Na odcinku G1 w 97 procentach zaawansowane jest wznoszenie wiaduktów nad ulicą Kujawską, Błonie, Wschodnią i nad torami kolejowymi. Natomiast w 95 procentach zaawansowane jest tworzenie przepustów dla płazów i zwierząt. Przebudowano również fragment kolidującego z trasą taśmociągu Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej. Kończą się też roboty ziemne, wykonywane są konstrukcje nawierzchni trasy wraz z elementami ulic.

 

Odcinek G2 o długości 5,6 km łączący ulicę Kujawską i drogę krajową nr 88 powinien być przejezdny w III kwartale 2015 roku. Wciąż trwają prace związane z przezbrojeniem terenu, przekładaniem sieci i urządzeń wodociągowych, gazowych, kanalizacyjnych i sieci energetycznych.

 

W innych miejscach trwa wzmacnianie podłoża, wykonywanie wykopów i nasypów. W kilku miejscach powstają wiadukty – w ciągu DK-88, ulicy Sienkiewicza i Konarskiego, nad ulicą Królewskiej Tamy i Jana Śliwki, a także w rejonie ulicy Robotniczej. Wznoszony jest również most nad Kłodnicą i terenami zalewowymi. Wykonywane są także ściany tunelu, który będzie przebiegał pod ulicą Zwycięstwa i Dworcową. Prace na całym odcinku są zaawansowanie mniej więcej w 35 procentach.