Tak pojadą tramwaje na Nowy Dwór. Będą 2 nowe linie, 8 zmieni trasy!

Tomasz Matejuk

Od września we Wrocławiu pojawią się dwie nowe linie tramwajowe, osiem zmieni swoje trasy, a 13 pozostanie bez zmian. To zmiany związane z uruchomieniem tramwaju na Nowy Dwór. Skorygowana zostanie również część tras autobusów MPK.

Jak niedawno informowaliśmy, budowa trasy autobusowo-tramwajowe na Nowy Dwór dobiega końca. Trasa ma swój początek przy Dworcu Świebodzkim, a dalej biegnie ulicami Marchijską, Robotniczą, Strzegomską aż do ulicy Rogowskiej i pętli przy przystanku kolejowym Wrocław-Nowy Dwór. Autobusy pojadą nową TAT mniej więcej w połowie wakacji, z kolei od 3 września na Nowy Dwór zaczną kursować tramwaje. Urzędnicy tłumaczą, że – by stało się to możliwe i funkcjonalne dla pasażerów – pojawią się dwie nowe linie tramwajowe, osiem zmieni swoje trasy, a 13 pozostanie bez zmian.

Oddanie dwóch nowych strategicznych inwestycji – tramwaju przez Popowice oraz na Nowy Dwór – wymusza wprowadzenie szerokich zmian w komunikacji. O konieczności wprowadzenia wielu z nich wiemy od samych mieszkańców, którzy na bieżąco zgłaszają nam swoje potrzeby – wyjaśnia Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności.

Dwie linie tramwajowe na Nowy Dwór

Nowością będą linie numer 13 oraz 22. "Trzynastka" połączy nową pętlę Wrocław Nowy Dwór (P+R) z dobrze znaną pętlą Stadion Olimpijski na Wielkiej Wyspie. Z TAT-u przez ul. Śrubową dojedziemy do Legnickiej, a dalej przez place: Jana Pawła II, Dominikański, Grunwaldzki do Stadionu Olimpijskiego.

Do centrum miasta z Nowego Dworu dojedziemy tą linią w około 20 minut. 75 procent jej trasy prowadzi wydzielonym torowiskiem i co więcej, łączy ona istotne węzły przesiadkowe w mieście – wylicza Monika Kozłowska-Święconek.

Linia 22 kursować będzie w relacji Tarnogaj - Pilczyce. Przejeżdżać będzie przez Dworzec Główny, pl. Jana Pawła II i obok galerii handlowej Magnolia Park.

Na Nowy Dwór jeździć będą dwie linie tramwajowe: poza wspomnianą 13 także 23. Linia ta kursować będzie w relacji Nowy Dwór - Kowale i połączy węzły przesiadkowe: pl. Orląt Lwowskich, Arkady (Capitol), Dworzec Główny, Galeria Dominikańska, pl. Bema, Nowowiejska i Kromera. Na nowych przystankach na TAT tramwaj pojawiać się będzie co 6 minut.

Liczne zmiany na wrocławskich torowiskach

Oprócz tego zmiany czekają wiele linii tramwajowych. W niektórych przypadkach to wydłużenie trasy, w innych korekta przebiegu przez centrum, ale są również takie, które zmieniają pętlę bądź krańcówkę. Dotyczy to linii: 4, 5, 11, 33 (stanie się 12), 14 (zastąpi 74), 16, 18, 31 (będzie numerem 21), 23 (dotrze na nową pętlę na Nowym Dworze, a na drugim końcu dojedzie aż do Kowal). Łącznie we Wrocławiu będą 23 linie tramwajowe w płynnej numeracji od 1 do 23.

Siatka połączeń nie była zmieniana od 20 lat. Oddanie dwóch nowych strategicznych inwestycji – tramwaju przez Popowice oraz na Nowy Dwór – to najlepszy moment na reorganizację. Zmiany wynikają z potrzeb transportowych mieszkańców, a te znamy z badań. Wiemy, gdzie ludzie jeżdżą i które połączenia są najintensywniejsze – zauważa Monika Kozłowska-Święconek.

Jak tłumaczą urzędnicy, jest to również okazja do uporządkowania numeracji linii. Po uruchomieniu tramwaju przez Popowice mamy 23 linie, ale z "dziurami" w numeracji od 0 do 33. Po zmianie będzie ich 23 w jednym ciągu liczbowym.

Należy mieć na uwadze, że planowanie nowych tras, a później rozkładów jazdy, musi uwzględniać wiele czynników. Pasażerów mogą one nie interesować, niemniej są one niezwykle ważne dla dobrej organizacji kursowania tramwajów, więc nie można o nich zapominać – zaznaczają w magistracie.

Niektóre z nich, jak wyliczają urzędnicy, to:

  • Przepustowość tras tramwajowych. Zbyt wiele linii na jednej trasie sprawia, że tworzą się tramwajowe korki przed przystankami lub na sygnalizacji.
  • Przepustowość pętli. Tramwaje nie tylko muszą się pomieścić na pętli, ale również dojeżdżać na nią w odpowiedniej kolejności, aby później odjeżdżający tramwaj nie blokował wcześniejszego.
  • Punkty socjalne na pętli. Motorniczowie muszą mieć miejsce i czas na odpoczynek w trakcie zmiany.
  • Możliwości taborowe. Na trasach na Gaj oraz na stadion (Tarczyński Arena (Królewiecka)), gdzie są krańcówki zamiast pętli, muszą kursować dwukierunkowe Škody 19T, a MPK ma ich 31 – jest to więc ograniczenie dla jej obsługi. Ze względu na otwarcie nowych tras, MPK zakupiło 46 nowoczesnych Moderusów Gamma oraz czeka na dostawę 24 nowych tramwajów Pesa Twist (z opcją rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 16 sztuk). MPK rozbudowuje zajezdnie, aby pomieścić nowy tabor.

Autobusy też pojadą inaczej

Oddanie do użytku nowej trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór przyczyni się także do przemodelowania siatki połączeń autobusowych. Połączenia autobusowe, jak wyjaśnia magistrat, powinny współgrać z nowymi, tramwajowymi, stąd zmiany w trasach przejazdów. Dla pasażerów to nowa komunikacyjna jakość.

Zmiany dotyczą głównie rejonu Nowego Dworu, Kuźnik i Muchoboru Wielkiego oraz częściowo Leśnicy i Oporowa. Wynikają nie tylko z otwarcia TAT-u, ale również z oddania do użytku nowej drogi, czyli al. 11 Listopada – od ul. Kosmonautów do ul. Brzezińskiego. Dzięki niej autobusy ominą przejazd kolejowy na ul. Żernickiej, przez co czasy ich przejazdu będą bardziej niezawodne – wylicza Adam Więcek z Biura Zrównoważonej Mobilności.

Przybędzie nowa linia autobusowa o numerze 152, z kolei linia 109 zostanie połączona z autobusem 142, co da jedną dłuższą linię (109+142=142). Inaczej będą kursować autobusy na 7 liniach: 107, 119, 122, 128, 142, 148 i 149.

Na koniec warto wspomnieć, że ze względu na prowadzone lub zaplanowane remonty, 3 września niektóre tramwaje pojadą dalej trasą zastępczą. Trwać będzie bowiem remont ul. Pomorskiej i pl. Staszica, rozpocznie się także remont torów na skrzyżowaniu na wysokości przystanku Arkady (Capitol), torowiska na ul Powstańców Śląskich – m.in. te inwestycje spowodują, że wprowadzony od 3 września przebieg linii będzie miał jeszcze korekty związane z czasowymi objazdami.

MPK da radę?

Patrząc globalnie na Wrocław – więcej linii zostało wydłużonych, więc tak zwanej pracy przewozowej będzie więcej. Dobrym przykładem jest sam Nowy Dwór – tu dojdą dwie nowe linie tramwajowe, a autobusy zmienią nieco bieg, natomiast ich liczba w tej dzielnicy się nie zmieni.

Damy radę, choć z niecierpliwością czekamy na wrzesień i koniec roku gdy przyjedzie najpierw 13 elektrycznych autobusów, które będą sukcesywnie pojawiać się na średnicowej linii K, potem od grudnia zaczną docierać Pesy i będzie realizowany kontrakt opcyjny z Modertransu – więc nowych tramwajów od nowego roku będzie więcej. Dziś w szczycie komunikacyjnym na szynach jest wszystko co mamy, czyli jakieś 95% taboru. 5% to zawsze jest rezerwa – bo przeglądy, usterki czy pojazdy uszkodzone w zdarzeniach drogowych właśnie remontowane. Gdy pojawią się nowe pojazdy – odetchniemy. Ten proponowany nowy rozkład z liniami na Nowy Dwór to jest maksymalne wykorzystanie naszego taboru – wyjaśnia Przemysław Nowicki, wiceprezes MPK Wrocław.

Bilety okresowe na nową i na starą trasę

Urzędnicy zaznaczają, że zmiany zostały tak pomyślane, by łączyć jak najwięcej różnych miejsc we Wrocławiu. Może się okazać, że jeśli dotychczas potrzebowaliśmy biletu okresowego na dwie linie – teraz wystarczy nam bilet na jedną. Wydział Transportu proponuje dodatkowe rozwiązanie: bilet okresowy będzie obowiązywał na starym i nowym przebiegu trasy.

Pasażerowie posiadający ważny bilet okresowy imienny na dwie linie mogą podróżować zarówno wszystkimi liniami po trasie linii wskazanej na bilecie, na jakiej kursowała dana linia przed wprowadzeniem zmiany, jak i wszystkimi liniami po trasie linii wskazanej na bilecie, na jakiej kursuje dana linia po wprowadzeniu zmiany – tłumaczy Aleksander Łoś, wicedyrektor wydziału.

W przypadku remontów, zawieszeniu lub zmianie trasy linii, pasażerom posiadającym bilety na dwie dowolne linie przysługuje prawo bezkosztowego anulowania biletu (zwrotu kosztów za niewykorzystaną część biletu).