TAT na Swojczyce. Wiemy, jak będzie wyglądać nowa trasa Materiały inwestora

TAT na Swojczyce. Wiemy, jak będzie wyglądać nowa trasa

WIZUALIZACJE
REKLAMA

Projektowanie nowej trasy autobusowo-tramwajowej na Swojczyce jest już na ostatniej prostej. Oprócz 2 kilometrów torowiska, powstanie także nowa pętla z parkingiem dla 166 aut, ta na Sępolnie zostanie przebudowana, a na trasie pojawi się 15 przystanków. Przetarg na budowę miasto chce rozpisać w najbliższe wakacje.

Przypomnijmy, w pierwszym kwartale 2021 roku spółka Wrocławskie Inwestycje ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej budowy trasy tramwajowo-autobusowej na Swojczyce. Zgłosiło się wówczas ośmiu zainteresowanych, a jako najkorzystniejszą wybrano ofertę spółki Biprogeo Projekt, opiewającą na ponad 1,7 mln złotych.

Projektowanie trasy ruszyło latem 2021 roku, a obecnie prace są już na finiszu. W sobotę 23 marca miasto zaprezentowało wizualizacje całego przedsięwzięcia.

TAT na Swojczyce: 2 km torów, 15 przystanków i parking na 166 aut

Wydzielona trasa od pętli na Sępolnie do nowej pętli tramwajowej przy cmentarzu na Swojczycach będzie miała niemal dwa kilometry. TAT ma przebiegać wzdłuż ulicy Mickiewicza przez nowe mosty Chrobrego, następnie wzdłuż ulicy Swojczyckiej do nowo projektowanej pętli.

Gdy jesienią zeszłego roku umożliwialiśmy przejazd nowymi mostami Chrobrego zapowiadaliśmy, że tory – już wbudowane w most – są realną zapowiedzią budowy tramwaju, który obsłuży m.in. intensywnie rozwijające się osiedle Olimpia Port. Tory tramwajowe na Swojczycach kończyć się będą w pobliżu przystanku kolejowego. To zapewnia nie tylko łatwość komunikacji autobusami i tramwajami, ale też daje możliwość łatwej przesiadki do i z pociągu. Będzie tu Park and Ride na 166 aut oraz wiaty rowerowe, bo przecież nowa trasa to też 3 kilometry drogi rowerowej – zaznacza prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Na trasie łącznie znajdzie się 15 przystanków, w tym 8 podwójnych tramwajowo-autobusowych, trzy tylko tramwajowe i cztery autobusowe. Planowana trasa będzie przedłużeniem istniejącej, która teraz kończy się na Sępolnie.

Przystanki podwójne autobusowo-tramwajowe będą przy ul. Mydlanej – w obu kierunkach, w rejonie stacji paliw przy ul. Swojczyckiej – też w obu kierunkach oraz przy ul. Magellana – dwa podwójne w obu kierunkach. Pozostałe przystanki są zlokalizowane na pętlach – zapowiada Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.

Materiały inwestora
Materiały inwestora

Na pętli będą drzewa, a na przystankach zielone dachy

REKLAMA

Pętla na Swojczycach będzie zielona i z drzewami po środku.

Wprowadzimy roślinność na przystanki w formie wiat z zielonym dachem. Na dachu rozchodnik, do tego pergole lub ogrody deszczowe oraz donice. Ale to przebudowa kompleksowa, więc dla samochodów zmodernizujemy jezdnię na ulicy Mickiewicza od pętli do nowych mostów. Zamiast niebezpiecznej, śliskiej kostki pojawi się cichy i bezpieczniejszy asfalt. Remont przejdzie też ul. Swojczycka do pętli i nowy fragment Marca Polo. Łączna długość nowych jezdni to 1,85 km – wylicza Piotr Paś.

Podczas realizacji planowane jest nasadzenie około 380 drzew, a w ramach inwestycji nie zapomniano także o kierowcach i motorniczych MPK.

Zbudowana zostanie toaleta publiczna na pętli Swojczyce, co ma znaczenie dla wszystkich, bo obok jest cmentarz. Powstaną też punkty socjalne dla naszych pracowników na obu pętlach. Co istotne: pętlę na Sępolnie tak przebudujemy, że autobusy – także te aglomeracyjne i miejskie – będą zatrzymywać się wewnątrz pętli, nie blokując przejazdu Mickiewicza, jak dzieje się to teraz – podkreśla Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.

Materiały inwestora
Materiały inwestora

Inwestycja droższa niż tramwaj przez Popowice

W magistracie wyliczają, że koszt inwestycji, dokładając do tego nowe mosty Chrobrego, będzie wyższy niż koszt tramwaju przez Popowice. Wrocław budowę chce współfinansować ze środków unijnych z programu FEnIKS. Pieniądze – jak zapowiadają urzędnicy – zostaną przyznane w maju.

Projektowana trasa ma takie same założenia, jak znany już wrocławianom TAT na Nowy Dwór, czyli torowisko składające się z dwóch torów, które jest jednocześnie wydzielonym pasem jezdni dla autobusów. Szacunkowe koszty to blisko 200 mln złotych za nową trasę plus ponad 83 mln zł, które kosztowały nowe mosty Chrobrego – przypomina Jacek Sutryk.

Planowany czas realizacji tego przedsięwzięcia to do 24 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. Przetarg ma zostać ogłoszony w wakacje bieżącego roku, a otwarcie nowej trasy planowane jest na 2026 rok.

Materiały inwestora
Materiały inwestora

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA