Ważna inwestycja międzyosiedlowa poprawi jakość życia mieszkańców [FILM]

Tomasz Matejuk

Coraz bliżej oddania do użytku nowej kładki, która usprawni komunikację pieszą i rowerową między Muchoborem Wielkim a Małym. Przeprawa, której wyczekują mieszkańcy obu wrocławskich osiedli, połączyła już brzegi Ślęzy. Wrocławianie skorzystają z niej tegorocznego lata.

W ramach naszego cyklu o najważniejszych wrocławskich inwestycjach ostatnich lat, byliśmy już na przebudowanej ulicy Pomorskiej, powstających nowych mostach Chrobrego, a także dwóch kluczowych dla rozwoju komunikacji miejskiej trasach tramwajowych: na Nowy Dwór i na Popowice. Odwiedziliśmy również Aleję Wielkiej Wyspy, która diametralnie poprawi komunikację we wschodniej części Wrocławia i obwodnicę Leśnicy, która z kolei odciąży komunikacyjnie zachodnią część stolicy Dolnego Śląska. Kilka dni temu zabraliśmy Was na wirtualny spacer po rewitalizowanym Bastionie Sakwowym, który odzyskuje dawny blask.

Nie tylko wielkie inwestycje

Do tej pory opisywaliśmy głównie zakrojone na bardzo szeroką skalę, wielomilionowe inwestycje. Ale na poprawę jakości życia mieszkańców często równie duży wpływ mają te mniejsze, lokalne przedsięwzięcia, których realizacja sprawia, że w danej części Wrocławia mieszka się przyjemniej i wygodniej. Czyli po prostu lepiej.

Świetnym przykładem tego typu inwestycji jest kładka pieszo-rowerowa nad rzeką Ślęza w ciągu ulicy Trawowej i Francuskiej, która połączy dwa wrocławskie osiedla z Muchoborem w nazwie – Mały i Duży. Z inicjatywą budowy takiej przeprawy kilka lat temu wyszli sami mieszkańcy, którzy zgłosili projekt Kładki Muchoborskiej do Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Jego zakres przekraczał jednak maksymalną wartość projektów WBO, więc został zweryfikowany negatywnie.

Jednakże urzędnicy o nim nie zapomnieli i zgłosili to przedsięwzięcie do Programu Inwestycji Strategicznych. Udało się pozyskać rządowe dofinansowanie, więc można było ruszać z realizacją. Koszt budowy kładki to niespełna 3,8 mln złotych. Dodajmy, że to jedna z trzech wrocławskich inwestycji, obok opisywanej już przez nas przebudowy ulicy Pomorskiej i pierwszego etapu rewitalizacji Bastionu Sakwowego, na którą Wrocław otrzymał wsparcie finansowe z Polskiego Ładu.

Nowe możliwości spacerowe nad Ślęzą

W sumie powstaje tu 112 metrów ciągu pieszo-rowerowego, łączącego Muchobór Mały z Wielkim. Sama kładka, wykonana w konstrukcji zespolonej, ma ponad 30 metrów długości i 3 metry szerokości. Zostanie także oświetlona.

To ważna inwestycja w tej części Wrocławia, która otworzy możliwości spacerowo-rekreacyjne nad Ślęzą – zapowiadał w ubiegłym roku prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Kładka połączyła już oba brzegi Ślęzy, a wykonawca zainstalował na nowej przeprawie płytę pomostową. Gotowe są też mury oporowe, a niebawem na obiekcie pojawi się nawierzchnia. Zakończenie prac budowlanych i oddanie kładki do użytku planowane jest na tegoroczne wakacje.

Podkreślmy, że to nie koniec planów magistratu związanych z ułatwieniem komunikacji między dwoma Muchoborami – trwają bowiem prace projektowe przy wytyczaniu nowych ciągów pieszo-rowerowych, zarówno od strony ulicy Francuskiej, jak i Trawowej.