W związku z dyskusją, która od kilku dni wzbudza spore (i niepotrzebne) emocje, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wyjaśnia, że celem wprowadzonych oznaczeń poziomych na jezdni Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (węzeł Wrocław Południe), jest przede wszystkim bezpieczeństwo i wsparcie kierowców.
W województwie zachodniopomorskim trwa budowa ostatniego, brakującego 17-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 w Polsce, pomiędzy Świnoujściem a miejscowością Dargobądz (bez węzła). Przedmiotowy odcinek zlokalizowany jest w granicach województwa zachodniopomorskiego, na terenie gmin: Świnoujście, Międzyzdroje, Wolin, Łunowo, Parłówko, Dargobądz. W ramach inwestycji powstaną węzły drogowe: Świnoujście, LNG, Łunowo i Międzyzdroje.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła postępowanie na dodatkowe ekspertyzy techniczne budynków nad przygotowywanym tunelem dalekobieżnym Kolei Dużych Prędkości, którego budowa ma ruszyć w 2026 r. Analizy mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańców z sąsiedztwa inwestycji.
Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica, stanowi ważny element międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Ten 10-kilometrowy fragment drogi to jedno z największych wyzwań inżynieryjnych w regionie Podkarpacia, obejmujące skomplikowane prace ziemne, budowę tunelu oraz licznych obiektów mostowych.
„Łącznik brzeski” to obwodnica Brzeska w woj. małopolskim. Jest to zarazem północny początek tzw. Sądeczanki, czyli drogi krajowej nr 75. Swoją nazwę zawdzięcza temu, że funkcją nowej drogi będzie połączenie istniejącej trasy z autostradą A4. To ważna inwestycja infrastrukturalna w województwie małopolskim, mająca na celu poprawę komunikacji w regionie Brzeska.
Budowa dróg technologicznych, roboty ziemne, rozbiórki budynków – tak wygląda plac budowy drogi S19 między Lublinem a Lubartowem. Mimo zimowej przerwy kontraktowej, trwającej od połowy grudnia do połowy marca, wykonawca prowadzi te prace, na które pozwalają warunki pogodowe.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na przeprowadzenie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę dla pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI). To 16 km drogi ekspresowej S52 między przyszłymi węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice. Na oferty GDDKiA czeka do 18 lutego 2025 r.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na zaprojektowanie oraz budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S8 na terenie województwa dolnośląskiego. Tym razem umowa dotyczy odcinka pomiędzy Niemczą a Ząbkowicami Śląskimi. To piąty odcinek dolnośląskiej części drogi S8, który wkracza w fazę realizacji.
Będzie miała ok. 130 m długości, prawie 14 m szerokości. Połączy bulwar Inflancki pomiędzy ul. Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z bulwarem Wołyńskim w pobliżu ul. Ludwinowskiej. Budowa kładki dla pieszych i rowerzystów trwa już 12 miesięcy. Co już udało się zrobić? Jakie są plany na najbliższe miesiące?
Od niespełna dwóch lat trwa budowa Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. To inwestycja łącznie kosztująca blisko dwa miliardy złotych, dzięki której zostanie zrewolucjonizowany układ drogowy w okolicy Trójmiasta. Nowa droga ekspresowa połączy się z innymi drogami na węźle Gdańsk Południe.
Łącznie dziewiętnaście firm jest zainteresowanych budową dwóch odcinków drogi ekspresowej S11 o długości ponad 30 km. Wartość złożonych przez nie ofert waha się od 549 do 716 mln zł. Teraz oferty będą analizowane i oceniane, aby wybrać najkorzystniejsze z nich.
2025 rok nie zaczyna się zbyt szczęśliwie dla najważniejszej inwestycji drogowej, jaka planowana jest przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego we Wrocławiu i aglomeracji wrocławskiej. Budowa ostatniego, brakującego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia znów może się opóźnić.
W Krakowie trwają prace związane z rozbudową ul. Kocmyrzowskiej na odcinku od węzła Grębałów do ul. Bukszpanowej wraz z torowiskiem, pętlą tramwajową i towarzyszącą infrastrukturą sieci podziemnych. Generalnym wykonawcą tej inwestycji jest firma Gülermak Sp. z o.o.
Centrum Warszawy przechodzi wielką metamorfozę. Trwa budowa placu Centralnego, który znajdzie się w środkowej części placu Defilad. Przed Pałacem Kultury i Nauki będzie mniej betonu i asfaltu, pojawi się ponad 100 nowych drzew, tysiące krzewów, trawniki oraz niska sadzawka. Generalnym wykonawcą prac jest firma Balzola.
W stolicy Małopolski powstaje nowa, futurystyczna kładka pieszo-rowerowa, która połączy dwie krakowskie dzielnice Kazimierz i Podgórze (osiedle Ludwinów). Inwestycja planowana była do realizacji już od wielu. Przez pewien czas jej budowę blokowała Małopolska Konserwator Zabytków.
Odcinek drogi ekspresowej S6 między Sławnem a Słupskiem to ważna inwestycja infrastrukturalna w północnej Polsce. Trasa ta będzie miała długość około 22,9 km i obejmuje budowę dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
W województwie zachodniopomorskim trwa budowa ostatniego, brakującego 17-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 w Polsce, pomiędzy Świnoujściem a miejscowością Dargobądz (bez węzła). Przedmiotowy odcinek zlokalizowany jest w granicach województwa zachodniopomorskiego, na terenie gmin: Świnoujście, Międzyzdroje, Wolin, Łunowo, Parłówko, Dargobądz. W ramach inwestycji powstaną węzły drogowe: Świnoujście, LNG, Łunowo i Międzyzdroje.
Pod Łodzią powstaje podziemna linia kolejowa, która połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne na osi wschód-zachód, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska oraz na osi północ-południe, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Żabieniec.
23 grudnia GDDKiA otworzyła 13,3-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 między węzłem Widoma a Północną Obwodnicą Krakowa, który pozwolił na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa. To jednak nie koniec realizacji tej wielkiej inwestycji. Nadal trwa budowa S7 na terenie Krakowa, na odcinku od węzła Mistrzejowice przez Grębałów do węzła Nowa Huta.
Kolejna ulica w centrum stolicy została zrewitalizowana. Obsadzona drzewami i krzewami oraz wyposażona w wygodne ławki – tak wygląda reprezentacyjna ulica Chmielna w centrum Warszawy po zakończonej niedawno przebudowie. Kto jeszcze nie miał okazji przekonać się, jak prezentuje się jeden z najważniejszych śródmiejskich deptaków, powinien wybrać się na poświąteczny czy noworoczny spacer po Chmielnej. Generalnym wykonawcą inwestycji była firma Balzola.
1
Romek WertepnyNo brawo. Drzewa w waskiej uliczce, nie dość, że mało słońca, to jeszcze drzewa zasłonią dostęp światla dziennego. Nie wystarczyłyby krzewy? Ale przecież można doświetlać pomieszczenia sztucznym światłem, zasilanym prądem z elektrowni węglowych, spalać paliwa kopalne, zwiększać emisję co2 zgodnie ze światowymi trendami, wydawać miliony na sadzenie "dorosłych" drzew, zamiast doposażyć np. jakiś szpital, zanieczyszczać powietrze przez maszyny budowlane podczas wykonywania tego remontu, a za najdalej 5 lat usuwać drzewa, bo z braku odpowiedniej ilosci światła i tak uschną
W Warszawie powstaje ostatni odcinek II linii metra. Trwa drążenie tuneli. Tarcza TBM Anna ma w pierwszym etapie prac do pokonania nieco ponad 1060 metrów. W ten sposób połączone zostaną dwie nowe, budowane stacje – Karolin i Chrzanów.
Linia łącząca skrzyżowanie ulic Meissnera i Lema z pętlą w Mistrzejowicach powstaje w ramach IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Dzięki temu ok. 4,5-kilometrowemu połączeniu czas dojazdu do centrum miasta skróci się o ok. 12 minut. Tramwaje na tej trasie będą mogły kursować już w 2025 roku, z częstotliwością nawet 90 sekund.
Pod Łodzią powstaje podziemna linia kolejowa, która połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne na osi wschód-zachód, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska oraz na osi północ-południe, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Żabieniec.
Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na przebudowę odcinka trasy przebiegającej ulicą Marszałkowską. Powstanie nowoczesne torowisko w zielonej zabudowie, z dodatkowymi przejściami dla pieszych i przejazdami. Zadanie jest częścią prezydenckiego projektu Nowego Centrum Warszawy.
Bardzo dobra informacja na koniec 2024 roku. Rozstrzygnięto w końcu przetarg na realizację odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia od ronda przy Grota-Roweckiego do al. Karkonoskiej.
Trwa budowa Wyspy Estyjskiej, sztucznej wyspy refluacyjnej na Zalewie Wiślanym, która powstaje w związku z budową kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
Od niespełna dwóch lat trwa budowa Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. To inwestycja łącznie kosztująca blisko dwa miliardy złotych, dzięki której zostanie zrewolucjonizowany układ drogowy w okolicy Trójmiasta. Nowa droga ekspresowa połączy się z innymi drogami na węźle Gdańsk Południe.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na projekt i budowę obwodnicy Radomska. Oznacza to, że z centrum tego blisko 45-tysięcznego miasta wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy, a w szczególności liczne samochody ciężarowe.
W sumie pięć ofert wpłynęło na budowę tunelu dalekobieżnego na linii kolejowej nr 85 w Łodzi. Teraz rozpocznie się proces sprawdzania i weryfikacji ofert, którego długość będzie zależna od jakości złożonych dokumentów. Jest to największy jak dotąd opublikowany przez CPK przetarg na roboty budowlane, w ramach którego powstanie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w II połowie 2025 roku.
Kraków i Warszawa zostały połączone drogą ekspresową S7, a aglomeracja krakowska zyskała ważną trasę S52, usprawniającą przejazd północną częścią miasta. 25 km to łączna długość obu udostępnionych dziś ekspresówek, które w istotny sposób wzmacniają transportowy szkielet regionu.